خیلی‌ها بیدار شدن در صبح زود را عاملی برای موفقیت افراد می‌دانند که البته به نظر من کاملاً درست است. اما موضوع اینجاست که چگونه همیشه صبح زود سر ساعت معینی از خواب بیدار شویم؟

در مطلبی با عنوان " از صبح‌ خود مراقبت کنید" راجع به این موضوع نوشتم که انرژی ما در اول روز زیاد است و مغز ما تصمیمات عاقلانه‌تری می‌گیرد و هرچه به انتهای روز نزدیک می‌شویم حتی گرفتن تصمیمات ساده مانند اینکه آن کیک شکلاتی که در یخچال چشمک می‌زند را بخوریم یا نه! هم سخت می‌شود.

صبح زود بیدار شدن دلیل و انگیزه‌ای می‌خواهد تا ما به شوق آن هرروز از رختخواب بیرون بیاییم و صبح خود را زودتر از دیگران آغاز کنیم.

 

هدف خود را مشخص کنید.

در کتاب "کار عمیق" که به زودی در مطلبی جداگانه راجع به آن خواهم نوشت، خواندم که وقتی هدفتان را از انجام کاری مشخص کردید دیگر در هنگام انجام آن کار به این فکر نکنید که چرا باید این کار را انجام دهم . به نظر من این در مورد صبح زود بیدار شدن هم صدق می‌کند چراکه هنگام خواب ذهن ما ترجیح می‌دهد به خواب ادامه دهد تا اینکه به خود سختی بیدار شدن و بیرون آمدن از رختخواب را بدهد.

 

برای خود مشوق و انگیزه‌ای در نظر بگیرید.

شاید شما هم همیشه دوست داشته‌اید کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید اما به هر دلیل فرصت آن پیش نمی‌آید و در طول روز وقت کافی برای انجام آن ندارید.

ساعات اولیه روز و آرامش و انرژی محیط و طلوع زیبای خورشید همه و همه به شما کمک می‌کند تا کاری که همیشه دوست داشتید انجام دهید شروع کنید.

برای این کار بهتر است یک برنامه کلی و گام‌های جزئی آن را مشخص کنید تا هم ابهام داشته باشد هم با هر گام پیش رفتن انگیزه‌تان برای ادامه افزایش یابد.

 

اگر خودتان را دوست دارید بیشتر از همه برای "خودتان" وقت بگذارید.

اگر نگاهی به روتین روزانه خود بیندازیم می‌بینیم که در طول روز یا برای خودمان وقتی نداریم یا اینکه وقت خیلی کمی به خودمان اختصاص می‌دهیم. چراکه بیشتر وقت ما برای کار کردن برای دیگری، رسیدگی به امور روزمره، فرزند و ... صرف می‌شود.

ایده بیدار شدن در صبح زود به ما این امکان را می‌دهد پیش از آن برای دیگران وقت صرف کیم زمانی را به خودمان اختصاص دهیم تا هم بیش‌ترین انرژی‌مان را برای خودمان صرف کنیم و هم اینکه با شادابی بیشتر به کارهای دیگر ادامه دهیم.

 

یک روتین دوست‌داشتنی برای صبح خود داشته باشید.

هرکسی دوست دارد صبح خود به‌گونه‌ای خاص آغاز کند. مثلاً من سال‌هاست که صبح‌ها به محض بیدار شدن از خواب 2 لیوان آب ولرم به همراه آب‌لیموی تازه و گاهی عسل می‌نوشم و این نوشیدنی علاوه بر گوارا بودن به ذهن من این پیام را می‌دهد که هوشیار شده‌ام.

پس‌ازآن 3 صفحه می‌نویسم که ایده آن را از کتاب "راه هنرمند" گرفته‌ام. این کار نه‌تنها باعث تخلیه ذهنی می‌شود گاها هم متن‌های خوبی از آب درمی‌آید که در نوشتن مطالب از آن‌ها کمک می‌گیرم.

همچنین باید اعتراف کنم اعتیاد من به قهوه صبح علاوه بر بالا بردن سطح انرژی یک حس خوب وصف‌ناپذیر به من می‌دهد که راستش حاضر نیستم آن را با چیز دیگری عوض کنم.

بعضی از افراد هم صبح‌ها باکمی ورزش یا مدیتیشن یا حتی رسیدگی به گل‌های آپارتمانی یا باغچه سرحال می‌شوند و روز خود را آغاز می‌کنند. بهتر است روتینی برای صبح در نظر بگیرید تا به شوق آن از رختخواب بیرون بیایید.

 

دوست دارم این مطلب را با جمله‌ای از "جرزی گریگورک" به پایان برسانم که می‌گوید: " انتخاب‌های سخت، زندگی را آسان می‌کند و انتخاب‌های آسان، زندگی را سخت می‌کند."