چند سال پیش در سایت "یک پزشک" هر هفته مطلبی تحت عنوان "مجله هفتگی یک پزشک" منتشر می‌شد که فردی به نام "سینا سلماسی" آن را تهیه می‌کرد.او در هر شماره از این مجله راجع به موضوع خاصی می‌نوشت و در این بین کتاب، فیلم، سریال، موسیقی و حتی پیج اینستاگرام و گاه نیز اپلیکیشنی معرفی می‌کرد. اما چیزی که باعث شده این مجله هفتگی هنوز هم در ذهن من بماند معرفی فیلم و کتاب و ... نبود بلکه نحوه نوشتن سینا سلماسی طوری بود که بارها و بارها متن را از ابتدا تا انتها می‌خواندم و هر بار لذت می‌بردم.  حتی بعد چند سال دوباره آرشیو مجلات را در پاکت ذخیره کردم و چندین بار همه آن‌ها را بازخوانی کردم.

همین مجله هفتگی مرا علاقه‌مند کرد تا خودم هم در چنین سبکی به معرفی فیلم یا سریال، کتاب، پادکست و ... بپردازم و  هر هفته شنبه‌ها پستی با عنوان مجله هفتگی منتشر کنم البته باید از همین ابتدا اعتراف کنم که نوشته‌های اصلاً من قابل‌مقایسه با نوشته‌های ایشان نخواهد بود و بیشتر به دلیل علاقه‌ام می‌نویسم تا اینکه به صورت حرفه‌ای بخواهم این کار را انجام دهم.

در این سری نوشته‌ها تصمیم دارم راجع به کتاب‌هایی که اخیراً خوانده‌ام، فیلم‌هایی که تماشا کرده‌ام، پادکست‌هایی که گوش می‌دهم یا سایت‌های جالبی که برایم مفید بوده‌اند بنویسم. البته ممکن است به مرور موارد دیگری هم به این مجله اضافه شود و آن را پربارتر کند.

گاه نیز از موضوعات جالب، عکس‌های الهام‌بخش، موسیقی، ادبیات و حتی مستند خواهم نوشت.

پس همین حالا اولین مجله هفتگی را آغاز می‌کنیم.

فیلم هفته

 

فیلمی که این هفته به معرفی آن می‌پردازم فیلم جدیدی نیست اما برای من به‌شخصه خیلی تأثیرگذار بود. Gifted عنوان فیلمی است که چند روز پیش آن را تماشا کردم. فیلم در مورد دختر بچه نابغه‌ای است که مادرش از ریاضیدانان معروفی بوده که دست به خودکشی زده و حالا این دختر با دایی خود زندگی می‌کند و دایی او سعی در این دارد که خواهرزاده‌اش زندگی کاملاً معمولی داشته باشد اما خوب اطرافیان دختر نظر دیگری دارند.

توضیح بیش از باعث می‌شود فیلم لو برود پس پیشنهاد می‌کنم خودتان فیلم را تماشا کنید و لذت ببرید.

 

کتاب هفته

 

سال‌های پیش و تا وقتی‌که دانشجو بودم به کتاب‌های داستانی و رمان‌های کلاسیک علاقه داشتم اما اخیراً علاقه‌ام به سمت کتاب‌های موفقیت و خودیاری، روانشناسی و خودشناسی متمایل شده است. یکی از کتاب‌هایی که به تازگی خوانده‌ام کتاب "برتری خفیف" از "جف اولسون" است. ایده کتاب را می‌شناختم و کمی از آن آگاهی داشتم با این حال مطالعه کتاب برایم مفید و لذت‌بخش بود.

کتاب "برتری خفیف" از برداشتن گام‌های کوچک می‌گوید. انجام کارهای کوچک که نتایج آن‌ها در درازمدت نمایان خواهد شد. کارهایی که به همان میزان که انجام دادنشان آسان است انجام ندادنشان هم آسان است. مثلاً خوردن همبرگر همان لحظه ما را چاق نمی‌کند اما اگر این رویه را مدتی ادامه دهیم سرانجام می‌بینیم که چاق شده‌ایم. یا با خواندن روزانه نیم ساعت زبان به آن زبان مسلط نمی‌شویم اما اگر همین کار را مدت‌ها ادامه دهیم سرانجام روزی می‌بینیم که خیلی راحت در حال صحبت به زبان موردنظرمان هستیم.

اصل ایده کتاب در اینجاست که انجام کارهای کوچک اما به صورت پیوسته و با استمرار است که ما را از دیگران متمایز می‌کند. شاید نیم ساعت در روز در میان 24 ساعت گم باشد اما استفاده از این نیم ساعت ما را در درازمدت به فرد موفق‌تری تبدیل خواهد کرد.

نویسنده همچنین داستان افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند و بعد از چند سال به نتیجه رسیده‌اند را در کتاب آورده که همین انگیزه می‌شود برای شروع و ادامه مسیر رسیدن به اهدافمان.

به نظر من چیزی که بیشتر از همه ما را در مسیر رسیدن به خواسته‌هایمان دلسرد می‌کند این است که احساس می‌کنیم کارهایمان هیچ نتیجه‌ای نداده است و بهتر است دیگر ادامه ندهیم. اما نکته اینجاست که معمولاً قدم‌هایی که در مسیر موفقیت برمی‌داریم در کوتاه مدت نتیجه‌ای نخواهد و تنها با صبر و استمرار به نتیجه خواهیم رسید. مثالی که در اینجا می‌توانم بزنم رشد گیاه است. بذری که ما می‌کاریم ماه‌ها داخل خاک خواهد ماند و هیچ نشانه‌ای از گیاه را نمی‌بینیم اما بعد از مدت‌ها یک‌دفعه گیاه سر از خاک درمی‌آورد.

اگر به این دست کتاب‌ها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم این کتاب را در برنامه خود قرار دهید که پشیمان نخواهید شد.

 

پادکست هفته

احتمالاً می‌دانید پادکست چیست. اما اگر هم نمی‌دانید باید بگویم که پادکست همان رادیو اینترنتی است که شما می‌توانید در هرزمانی که دوست دارید به آن گوش دهید. 

پادکستی که در اولین هفته به آن می‌پردازیم پادکستی که تقریباً هرکسی که پادکست فارسی گوش می‌کند آن را دنبال می‌کند یا لااقل یک‌بار اسم آن به گوشش خورده است.

پادکست "چنل بی" جایی است که در آن علی بندری گزارشی از یک حادثه واقعی را با بیانی شیوا، خودمانی و خیلی جذاب روایت می‌کند. طوری که گذر زمان را فراموش خواهید کرد.

خاطره‌ای که من از این پادکست دارم برمی‌گردد به خرداد همین امسال که من به دلیل عمل لازک چشم برای حدود یک هفته جز در موارد ضروری قادر به استفاده از چشم‌هایم نبودم و همین فرصتی شد برای دوپینگ با پادکست چنل بی که انصافاً هم خیلی چسبید.

اگر می‌خواهید صرفاً به یکی از قسمت‌های این پادکست گوش دهید و سپس برای ادامه آن تصمیم بگیرید پیشنهاد من به شما قسمت 17 پادکست با عنوان "اپیزود ۱۷ – دی‌دی بلنچارد، جیپسی رُز و ماجرایی که از آنچه به نظر می‌رسد عجیب‌تر است" است و سپس قسمت 23 تا 26 با عنوان  "سیلک رود" . راستش الآن که دارم دوباره عنوان اپیزودها را نگاه می‌کردم دلم می‌خواهد همه برای شنیدن پیشنهاد بدهم. البته مطمئنم که شما هم با شنیدن یک اپیزود تمامی قسمت‌ها را خواهید شنید.

برای شنیدن پادکست های روش ها و اپ های زیادی وجود دارد. من به شخصه از اپ "کست باکس" استفاده می کنم و راضی هستم.

 

 

ایده هفته

با اینکه در ماه آخر تابستان هستیم و هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود اما هنوز هم می‌توانیم با ترکیب پوره انواع میوه‌ها، مغزها شیر یا قهوه و خیلی چیزهای دیگر بستنی‌های خانگی درست کنیم  و از خوردنشان در این هوای گرم لذت ببریم.می‌توانید از عکس‌های زیر ایده بگیرید و همین حالا دست به کار شوید.

 

 

با جستجوی عنوان popsicle کلی ایده برای درست کردن این خوشمزه‌ها بگیرید.

 

مجله هفتگی این هفته را در همین جا به پایان می رسانیم. امیدوارم در هفته های آینده مجله پربارتری داشته باشیم.