۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

تعیین اولویت‌ها؛ مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی


قبلاً در پستی راجع به برنامه‌ریزی صحبت کرده‌ام و ان‌شاءالله اگر عمری بماند بازهم خواهم نوشت؛ اما امروز می‌خواهم راجع به موضوعی صحبت کنم که به‌زعم من مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی است؛ تعیین اولویت‌ها.

 شاید برای شما هم‌ بارها پیش‌آمده که برای خودتان برنامه‌ای تنظیم کنید که پر از کارهای متفاوت و گوناگونی باشد که در حالت عادی معمولاً قادر به انجام همه آن کارها در یک روز نباشید. به نظرم تا اینجای کار هیچ مشکلی پیش نمی‌آید چون انسان فطرتاً کمال‌گراست و دوست دارد بهترین و بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. مشکل از جایی شروع می‌شود که ما بعد از گذشت چند روز یا چند هفته از شروع اجرای برنامه به این نتیجه می‌رسیم که برنامه‌ریزی برای ما جواب نمی‌دهد و بهتر است بدون داشتن برنامه به زندگی خود ادامه دهیم. خود من در اجرای برنامه‌هایم بارها با شکست مواجه شدم و مدتی برنامه‌ریزی را کنار گذاشتم؛ اما مدتی قبل کتابی می‌خواندم که در آن راجع به اولویت‌های زندگی نوشته‌شده بود و توصیه کرده بود که همیشه و هرروز تنها سه اولویت اصلی را مشخص کنید و تا وقتی آن‌ها را انجام نداده‌اید به سراغ انجام سایر کارها نروید. با خواندن این توصیه تصمیم گرفتم که آن را عملی کنم یعنی هرروز یا در هر برهه زمانی فقط و فقط سه اولویت اصلی را انتخاب کنم و در طول روز هر طور شده اول به انجام آن‌ها بپردازم و در ادامه روز اگر فرصتی بود به سایر برنامه‌هایم رسیدگی کنم. ممکن است این اولویت‌ها، اولویت‌های زمانی باشد مثل درس خواندن برای یک آزمون (کار ضروری و فوری) و یا شاید انجام میکرو اکشنی باشد که در درازمدت نتیجه خواهد داد (کار ضروری و غیر فوری). هرچه که باشد مهم این است که از اولویت بالاتری نسبت به سایر کارها برخوردار باشد.

حالا با رعایت این اصل گرچه هنوز کمال‌گرا هستم و برنامه‌هایی پُر پروپیمان برای خودم می‌نویسم اما دیگر از اینکه بعضی روزها نتوانم برنامه‌ام را تمام و کمال اجرا کنم دل‌زده و ناامید نخواهم شد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

کتاب "هنر سیر و سفر"


کتاب "هنر سیروسفر " از آن دست کتاب‌هایی است که به موضوعات از زاویه کاملاً متفاوت نگاه می‌کند و البته این از نویسنده‌ای چون آلن دوباتن اصلاً بعید نیست. این سومین کتابی بود که از آلن دوباتن می‌خواندم. بعد از کتاب‌هایی چون "تسلی‌بخشی‌های فلسفه " و " جستارهایی در باب عشق " که در فرصتی مناسب راجع به آن‌ها صحبت خواهم کرد، خواندن کتاب "هنر سیروسفر " به من ثابت کرد که آلن دوباتن موضوعاتی را در نظر دارد که شاید در نگاه اول خیلی عادی و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند اما درواقع همین‌هاست که در زندگی همه ما جریان دارد و آن‌قدر زیبا به جزئیات می‌پردازد که انگار خودم این‌ها را نوشته‌ام و دوباره می‌خوانم. پر بیراه نیست اگر بگویم که آلن دوباتن یکی از نویسندگان محبوب من است و دوست دارم سایر کتاب‌هایش را نیز مطالعه کنم.

در این پست قصد دارم به معرفی این کتاب بپردازم.

نام کتاب:

"هنر سیروسفر "

"”The art of travel

تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخه ترجمه‌شده:

تاریخ چاپ نسخه ترجمه‌شده: 1385 شمسی

تعداد صفحات:

286 صفحه

نویسنده:

آلن دو باتن

Alain De Botton

مترجم:

گلی امامی

کیفیت ترجمه:

خانم گلی امامی یکی از مترجمین مشهور ایرانی می‌باشد که ترجمه‌هایش سلیس و روان می‌باشد و این کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست.

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

طرح روی جلد گل قاصدکی است که انگار در اثر وزش باد دانه‌هایش در هوا می‌رقصند.

چند جمله طلایی و کوتاه از کتاب:

میل به دانستن، نیاز فهمیدن را برمی‌انگیزد.

عشق جستجوی قابلیت‌هایی است در دیگران که خودمان فاقد آن هستیم.

مناظر طبیعت قدرت آن را دارند که ارزش‌هایی را به ما القا کنند_ بلوط وقار، چنار قاطعیت، دریاچه‌ها آرامش_ و درنتیجه قادرند به‌گونه‌ای نامحسوس الهام‌بخش صفات نیکی باشند.

طراحی بدون رودربایستی، نشان‌دهنده‌ی نابینایی پیشین ما به‌ظاهر واقعی چیزهاست.

 

یک پاراگراف از کتاب:

اگر جهان منصفانه نیست یا از درک ما خارج است، مکان‌های متعالی به ما می‌فهمانند که جای تعجب نیست که چنین است. ما در دست نیروهایی که اقیانوس‌ها را به وجود آورده‌اند و کوه‌ها را تراشیده‌اند بازیچه‌ای بیش نیستیم. مکان‌های متعالی باظرافت ما را به‌سوی درک محدودیت‌هایی سوق می‌دهند که در حالت عادی ممکن است باخشم و هیجان با آن‌ها برخورد کنیم. این تنها طبیعت نیست که ما را به چالش می‌طلبد. زندگی بشر هم همان اندازه مقهور کننده است، ولیکن چه‌بسا فضاهای عظیم طبیعت است که به بهترین و متین‌ترین وجه چیزهایی را که فراتر از قدرت ما هستند، به ما یادآوری می‌کنند. اگر در این مکان‌ها وقت بگذرانیم، چه‌بسا با احترام به ما کمک کنند تا حوادث غیرقابل درکی که زندگی را بر ما حرام کرده‌اند و بی‌تردید ما را به خاک تبدیل می‌کنند، بپذیریم.

ستاره:

من به این کتاب 4 ستاره می‌دهم.

 

داستان من و کتاب:

وقتی کتاب‌هایی چون "تسلی‌بخشی‌های فلسفه " و جستارهایی در باب عشق را خواندم به قلم و نوع نگاه آلن دوباتن به موضوعات علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم سایر کتاب‌های این نویسنده را هم بخوانم و این کتاب را هم به همین دلیل انتخاب کردم و از انتخابم راضی هستم.

ناشر:

انتشارات نیلوفر

قیمت:

چاپ چهارم

21000 تومان

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

هوگه


امروز در اینستاگرام راجع به هوگه خواندم. راستش تا به امروز این واژه را نشنیده بودم اما طی یکی دو سال اخیر به‌وضوح تأثیر آن را در زندگی‌ام دیده‌ام. هوگه چیست؟ تعریف علمی آن را نمی‌دانم اما آن‌طور که آموختم هوگه همان وقت‌هایی است که با آرامش خیال کار دلخواهمان را انجام می‌دهیم، بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد. درواقع همان گذر ثانیه‌ها و احساس زندگی با تمام وجود. مثلاً هوگه زندگی من بیشتر وقت‌هایی است که می‌نویسم، یا اینکه درحالی‌که دم‌نوشی در دست دارم به خواندن کتاب یا تماشای فیلمی مشغول می‌شوم، حتی خیاطی کردن درحالی‌که اتاق لبریز از نور آفتاب است؛ اما مدتی است که دوست دارم از تمام لحظاتم لذت ببرم. چطور؟ مثلاً وقتی غذایی روی گاز در حال آماده شدن است هرازگاهی با تمام وجود ریه‌هایم از بوی خوب آن غذا پر می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم. هنگام نوشیدن آب جرعه‌جرعه آن را با آرامش و لذت می‌نوشم و هنگامی‌که در حال پیاده‌روی یا سوار ماشین هستم سعی می‌کنم تک‌تک اجزای بیرون را ببینم و کیف کنم و تازه حالاست که فهمیده‌ام که زندگی همین لمس لحظات کوچک است و لذت بردن از تک‌تک ثانیه‌های آن. چه‌بسا که مدتی بعد دیگر در این جهان نباشیم. این بینش و نگاه به دنیای اطرافم را بیشتر مدیون یوگا و کتاب‌هایی که خوانده‌ام می‌دانم. یکی از این کتاب‌ها، کتاب «معجزه شکرگزاری» است که در خردادماه سال گذشته آن را خواندم و تمریناتش را انجام دادم و حالا دیدن نعمت‌های خداوند و شکرگزاری نعمت‌های بیکرانش مرا به آدمی دیگر تبدیل کرده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

کتاب "چهار میثاق"


بالاخره بعد از یک سال کتاب "چهار میثاق" را تمام کردم. اصلاً کتاب بدی نبود که این‌قدر طول بکشد بلکه موضوع این است که حس می‌کردم مطالب کتاب کلیشه‌ای است مثل همه کتاب‌هایی که به‌نوعی انگیزشی محسوب می‌شوند و نویسنده می‌گوید خوب باشیم، پرانرژی باشیم و ... . به‌هرحال تصمیم گرفتم کتاب را به اتمام برسانم و وقتی داشتم تاریخ پایان خوانش کتاب را در انتهای آن درج می‌کردم دیدم که تقریباً یک سال پیش آن را شروع کرده‌ام.

نام کتاب:

"چهار میثاق"

"”The Four Agreement

تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخه ترجمه‌شده:

تاریخ چاپ نسخه ترجمه‌شده: 1389 شمسی

تعداد صفحات:

114 صفحه

نویسنده:

دون میگوئیل روئیز

Miguel Ruiz

مترجم:

دل‌آرا قهرمان

کیفیت ترجمه:

ترجمه از کیفیتی مناسب برخوردار است.

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

طرح روی جلد عکس چهار گل یک‌شکل اما در حالت‌های متفاوت و با تفاوت‌ها جزئی نسبت به یکدیگر هست که به نظر می‌آید منظور از آن‌ها همان چهار میثاق است.

چند جمله طلایی و کوتاه از کتاب:

با توجه به ترس از تنبیه و نیاز به پاداش، ما کم‌کم ادعا کردیم کسی هستیم که نبودیم – فقط به خاطر خوشایند دیگران، تنها به خاطر اینکه به نظر دیگران به‌اندازه کافی خوب باشیم.

ما سرانجام تبدیل به رونوشتی شدیم از باورهای مادر، پدر، جامعه و مذهب.

اهلی شدن به‌قدری شدید است که در دوره‌ای از زندگی دیگر نیازی نیست که شخص دیگری مار را اهلی کند.

چیزی در ذهن ما وجود دارد که همه‌کس و همه‌چیز را مورد قضاوت قرار می‌دهد، حتی هوا را، سگ را، گربه را، همه‌چیز را.

عدالت حقیقی این است که برای هر اشتباه فقط یک‌بار تنبیه شویم.

انسان تنها حیوانی است که برای یک خطا هزاران بار تاوان می‌پردازد.

حقیقتی وجود ندارد که با جستجو به آن دست‌یابیم. به هر جا سر بگردانیم، هر آنچه می‌بینیم حقیقت است.

مرگ بزرگ‌ترین ترسی نیست که ما داریم؛ بزرگ‌ترین ترس ما پذیرفتن خطر زنده‌بودن است.

عشق واقعی پذیرش دیگران است همان‌طور که هستند، بدون تلاش برای تغییر دادنشان.

راه احتراز از تصور کردن پرسیدن است.

هنگامی‌که بیشترین تلاشتان را بکنید، با عشق اقدام به عمل می‌کنید، نه به این دلیل که انتظار پاداش دارید.

عمل یعنی سرشار زندگی کردن.

گذشته را رها کردن به معنای داشتن توان لذت بردن از رؤیایی است که هم‌اکنون دارد تحقق می‌یابد.

 

یک پاراگراف از کتاب:

باید کسانی را که احساس می‌کنیم در حق ما ظلم روا داشته‌اند ببخشاییم، نه به این دلیل که آن‌ها لایق بخشایش هستند، بلکه به این دلیل که ما خودمان را بیش از آن دوست داریم که حاضر باشیم بهای این ظلم را بپردازیم.

وقتی خودتان را بخشیدید، احساس طرد خویشتن در ذهن شما از بین می‌رود. پذیرش خویشتن آغاز می‌شود و عشق به خود با چنان شدتی رشد می‌کند که شما نهایتاً خود را همان‌طور که هستید می‌پذیرید و این آغاز انسان آزاد است.

ستاره:

من به این کتاب 3 ستاره می‌ده.

 

نظر من راجع به این کتاب:

راجع به کتاب اگر بخواهم بگویم جز همان مطلبی که در بالا هم اشاره کردم، کلیشه‌ای بودن آن، کتاب کم‌حجم و سبکی بود که جملات خوب و به فکر فرو برنده‌ای هم در آن یافت می‌شد که حتی چند تا از آن جمله‌ها را به‌عنوان reminder برای خودم ثبت کردم تا هرروز به من یادآوری شود.

داستان من و کتاب:

این کتاب را با معرفی دوستان در اینستاگرام تهیه کردم.

ناشر:

نشر ذهن آویز

قیمت:

چاپ بیست و دو زمستان 95

8000 تومان

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

کتاب "پروژه شادی"



نام کتاب:

پروژه شادی

"”The happiness project

تاریخ چاپ:

چاپ چهارده هزار و سیصد و نود و هفت

تعداد صفحات:

سیصد و نود و دو صفحه

نویسنده:

گریچن کرافت رابین

Gretchen Craft Rubin

مترجم:

آرتمیس مسعودی

کیفیت ترجمه:

ترجمه صریح و روانی دارد.

طرح جلد، فونت و صفحه‌آرایی:

طرح روی جلد عکس چند نی رنگی را نمایش می‌دهد که کاغذهایی شبیه ابر به هرکدام از آن‌ها چسبانده‌اند و روی هر کاغذ چیزی نوشته‌شده است.

چند جمله طلایی و کوتاه از کتاب:

متوجه شده بودم که شادی تا حد زیادی به نگرش خود من بستگی دارد.

کاری که هرروز انجام می‌دهی، مهم‌تر از کاری است که گاهی اوقات انجام می‌دهی.

نیچه نوشته است: "همه افکار بزرگ و واقعی هنگام پیاده‌روی به ذهن خطور می‌کند."

ما برای آن‌که احساسات خود را تغییر بدهیم، باید رفتارمان را عوض کنیم.

آن‌قدر به چیزی تظاهر کنید تا بالاخره آن را احساس کنید.

ممکن است پیش‌بینی کنید اگر به هدفی برسید، شادی عظیمی خواهید داشت، اما شادی واقعی که در آن زمان تجربه می‌کنید به‌اندازه‌ای که پیش‌بینی کرده بودید، نیست.

ما باید حقیقت احساس دیگران را بشناسیم. به‌عبارت‌دیگر، باید به‌جای آن‌که احساساتی مانند خشم، زودرنجی، ترس یا بی‌رغبتی را انکار کنیم، احساسات و نظرات دیگران را توصیف کنیم.

ما همه پنج مرحلهٔ اندوه دکتر الیزابت کوبلر-راس را شنیده‌ایم: انکار، خشم، چانه زدن، افسردگی و پذیرش. من هم متوجه شدم که شادی چهار مرحله دارد: ایجاد بیشترین شادی از هر تجربه، انتظار کشیدن و لذت بردن از رویدادها، ابراز شادی و یادآوری خاطرات شاد.

یکی از بهترین راه‌های شاد بودن، شاد کردن دیگران است. یکی از بهترین راه‌های شاد کردن دیگران آن است که خودمان شادباشیم.

معمولاً داشتن شادی بلندمدت مستلزم آن است که چیزی را که در کوتاه‌مدت شما را شاد می‌کند، ترک کنید؛ مانند چه؟ غیبت کردن.

وظایف عذاب‌آور را در اولین فرصت انجام ده.

افراد شاد سریع‌تر ثروتمند می‌شوند، زیرا دیگران را بیشتر به‌سوی خود جذب می‌کنند و شادی‌شان به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند.

پول و سلامتی از جنبه منفی بر شادی تأثیر می‌گذارند، به آن معنی که ناراحتی که نبودنشان به بار می‌آورد، بسیار بیشتر از شادی‌ای است که بودنشان ایجاد می‌کند.

صرفه‌جویی کردن، پس‌انداز کردن، خیال‌بافی کردن، برنامه‌ریزی کردن و امید داشتن از مراحلی هستند که شادی ما را بیشتر می‌کنند.

محروم‌سازی، یکی از مؤثرترین و درعین‌حال ناخوشایندترین راه‌های درمان کار یکنواخت لذت جویانِ است.

عده‌ای غمگین هستند، زیرا زحمت شاد بودن را به خود نمی‌دهند. شاد بودن نیازمند صرف انرژی و نظم است، درحالی‌که غمگین بودن آسان است.

فکر می‌کنم اگر روحی قانع داشته باشم، می‌توانم خود را شادترین انسان جهان به‌حساب آورم.

 

یک پاراگراف از کتاب:

یک عصر بارانی که سوار اتوبوس بود، از خودش پرسید: "اصلاً من از زندگی کردن چه می‌خواهم؟" و پاسخ داد: " می‌خواهم شادباشم." او تا آن موقع، هرگز برای فکر کردن در مورد شادی، وقت صرف نکرده بود. ناگهان تصمیم گرفت یک سال کامل را به انجام یک پروژه شادی اختصاص دهد. نتیجه چه بود؟ خلق یکی از عمیق‌ترین و جذاب‌ترین آثار موجود در مورد شادی و کسب عادت‌های خوب در زندگی.

ستاره:

من به این کتاب پنج ستاره می‌دهم.

 

نظر من راجع به این کتاب:

قبل از اینکه این کتاب را شروع کنم پیش خودم فکر می‌کردم با کتابی سطحی روبرو هستم و صرفاً به این خاطر آن را خریدم که شاید با خواندنش کمی شادی به زندگی‌ام بیاورم؛ اما دقیقاً از لحظه‌ای که کتاب را شروع کردم متوجه شدم که نویسنده کتاب اصلاً و ابداً به دنبال به دست آوردن شادی الکی نیست. او که مدت‌ها راجع به شادی مطالعه کرده و آثار معروفی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و سپس "پروژه شادی " خود را آغاز کرده است.

من معمولاً خواندن چندین کتاب را باهم پیش می‌برم اما این از معدود کتاب‌هایی بود که اصلاً دلم نمی‌خواست لذت خواندنش را با خواندن کتابی دیگر از دست بدهم. کتاب درواقع شامل تصمیم‌گیری‌های یک زن برای انجام پروژه یک‌ساله "شادی " است. برخی از تصمیم‌ها و رفتارهایش را که می‌خواندم انگار که صرفاً برای من نوشته‌شده بودند. هرچه به‌پیش می‌رفتم ایده‌های بیشتری برای شاد بودن داشتم و مصرانه تصمیم گرفتم که من هم برخی از این تصمیم‌ها امتحان کنم یا شاید هم "پروژه شادی " خودم را داشته باشم.

 

داستان من و کتاب:

این کتاب را چندین بار در معرفی کتاب دوستان در اینستاگرام دیده بودم و به‌واسطه سر زدن به نشر آموت چندین بار قصد داشتم آن را تهیه کنم.

ناشر:

نشر آموت

قیمت:

سی هزار تومان

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh