حدوداً پاییز سال گذشته بود که با پادکست بی پلاس آشنا شدم و این هم‌زمان شد با شروع آشنایی من با پادکست‌های دیگر (تصمیم دارم در پست‌های آینده بیشتر راجع به پادکست‌هایی که گوش می‌کنم بنویسم). البته پیش از آن چندین بار توسط افراد مختلف پادکست چنل بی به من معرفی شد اما خوب راستش اوایل علاقه‌ای به آن پیدا نکردم (البته بعدها به واسطه شرایطی که برایم پیش آمد، چندین قسمت از آن را گوش کردم و بسیار هم لذت بردم.)

وقتی با بی‌پلاس آشنا شدم آن‌قدر جذبم کرد که تمام اپیزودهای منتشرشده را گوش کردم. به‌شخصه به کتاب‌های غیر داستانی بیشتر از کتاب‌های داستانی علاقه‌مندم و موضوع این پادکست با علاقه‌ام کاملاً سازگار بود.

دقیقاً دو هفته پیش که علی بندری عزیز در این پادکست از کتاب "کار عمیق" گفت،  من آن‌قدر به خواندن آن علاقه‌مند شدم که همان روز آن را از طاقچه خریدم و شروع به خواندن کردم. کتابی که درنهایت از خواندن آن راضی بودم و دریافت‌های زیادی از آن داشتم.

کال نیوپورت (Cal Newport) نویسنده کتاب "کار عمیق" همان‌طور که از نامش هم مشخص است در این کتاب از کار عمیق گفته است. کمیاب شدن کار عمیق در این روزها آن هم به واسطه وجود انواع شبکه‌های اجتماعی، باارزش بودن دسترسی و نحوه طراحی محیط‌های کاری در این دوران، ارائه راهکارهایی برای داشتن تمرکز و انجام کار عمیق، فواید کار عمیق و حتی صحبت از کارهایی که نیاز به عمیق بودن ندارد. حتی چندین مثال از افراد معروف که دستاوردشان حاصل کار عمیق آن‌هاست.

یکی از مواردی که افراد موفق را از سایر افراد متمایز می‌کند انجام کار عمیق است. در کتاب از روش‌های مختلف پرداختن به کار عمیق سخن گفته‌شده است. افرادی که چند ماه در سال را در محلی به‌دوراز هرگونه ارتباط به انجام کار عمیق اختصاص می‌دهند تا افرادی که روزانه تا 4 ساعت کار عمیق بدون وقفه انجام می‌دهند. پیشنهاد کتاب برای تازه‌کاران هم شروع با 1 ساعت کار عمیق در روز است.

همچنین او در این کتاب از محدود بودن قدرت اراده سخن گفته است. هنگامی‌که ما بیشتر قدرت اراده خود صرف کارهای کم‌عمق می‌کنیم انجام کارهای عمیق به‌شدت برایمان مشکل خواهد بود. به همین دلیل است که ما اول صبح اراده بیشتری برای تصمیم‌گیری داریم و هرچه به آخر شب نزدیک می‌شود اراده‌مان به‌شدت کاهش می‌یابد.

پست مرتبط: چگونه صبح ها زودتر بیدار شویم؟

در این کتاب نیوپورت راهکارهایی هم برای انجام کار عمیق ارائه می‌دهد :

  • ساده‌ترین راه برای شروع باثبات جلسات کار عمیق، این است که آن‌ها را به عادات منظم و ساده تبدیل کنید.
  • قوانین و فرایندهایی برای خود تنظیم کنید تا ساختار تلاش‌هایتان را حفظ کند مثلاً ممنوعیت هرگونه استفاده از اینترنت.
  • ارزیابی کار عمیق بر اساس کارهای قابل‌اندازه‌گیری در کوتاه مدت (مثلاً به جای اینکه ارزیابی را بر اساس ارائه 5 مقاله در سال در نظر بگیریم، ساعات کار عمیق روزانه برای انتشار این 5 مقاله را در نظر می‌گیریم که ارزیابی آن در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.)
  • وقتی زمانی برای کار عمیق مشخص می‌کنید با شدت زیاد و بدون متوقف کردن کار آن را انجام دهید تا مغز روی موضوع متمرکز شود.
  • از مدیتیشن مولد (پیاده‌روی، دویدن، دوش گرفتن و ...) برای تمرکز روی موضوع موردنظرتان کمک بگیرید و هرگاه ذهن از موضوع منحرف شد به‌آرامی آن را بازگردانید.
  •  

در اینجا دوست دارم به برخی از نکات جالب کتاب اشاره‌کنم:

دو توانایی اصلی برای رشد در اقتصاد جدید، 1) توانایی سریع ماهرشدن در کارهای سخت و 2) توانایی تولید در سطح ممتاز، هم از نظر کیفیت و هم از نظر سرعت.

اگر تولید نکنید پیشرفت خواهید کرد. مهم نیست که چقدر ماهر یا بااستعدادید.

اگر در لحظاتی که حوصله‌تان سر می‌رود مثلاً مجبور باشید منتظر دوستتان باشید، سریعاً با نگاهی به گوشی هوشمندتان احساس راحتی کنید پس مغزتان احتمالاً به مرحله‌ای رسیده است که دیگر برای انجام کار عمیق آماده نیست.

 

تیم فریس می‌گوید: "عادت کنید به چیزهای بد کوچک اجازه بدهید تا اتفاق بیفتند. اگر این کار را نکنید، هیچ‌وقت زمان لازم را برای کارهای متحول کننده نخواهید یافت."

 

مطالعه کتاب "کار عمیق" آن هم در شرایطی که نیاز به چنین کتابی را کاملاً احساس می‌کردم بسیار لذت‌بخش و مفید بود. این کتاب از آن دست کتاب‌هایی است که مطالعه و به کار بستن پیشنهادات آن را به‌شدت پیشنهاد می‌کنم.

 

ترجمه فارسی این کتاب توسط نشر نوین منتشرشده است. همچنین نسخه مجازی آن را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.

ضمناً فراموش نکنید که پیش از خواندن کتاب حتماً اپیزود 22 پادکست چنل بی را گوش کنید و لذت ببرید.