۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

مجله هفتگی (4): زندگی بدون برنامه ریزی ممکن نیست؟

با نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع مدارس انگار دوباره فصل کار و تلاش فرامی‌رسد، انگار دلمان می‌خواهد برای هدفی که داریم دوباره شروع به تلاش کنیم و باانگیزه قدم برداریم. برای تمام‌کارهای نیمه‌تمام و کارهایی که مدت‌هاست می‌خواهیم شروع کنیم برنامه‌ریزی می‌کنیم، دوست داریم در شب‌های بلند پیش رو کتاب‌هایی که مدت‌هاست در انتظار خواندن هستند را بخوانیم، بیشتر فیلم تماشا کنیم و .. .

مجله هفتگی این هفته هم خالی از حال و هوای پاییز نیست. راجع به برنامه‌ریزی خواهم نوشت و کتابی با همین موضوع معرفی خواهم کرد، همچنین این هفته به معرفی یک سریالی که همین روزها فصل جدید آن منتشر می‌شود خواهم پرداخت. همچنین معرفی پادکست و ...

 

برنامه‌ریزی شاید ما را به یاد مدرسه و شاید هم به یاد روزهای سخت کنکور بیندازد اما عملاً زندگی کردن بدون برنامه‌ریزی ممکن نیست مگر اینکه بخواهیم عمرمان باری‌به‌هرجهت بگذرد.

خود من همین هفته گذشته چند روزی را بدون اینکه کار چندان مفیدی انجام بدهم گذراندم راستش اولش خیلی جذاب بود و خوش گذشت هرچقدر که خواستم در اینستاگرام چرخیدم، استراحت کردم و ... اما آخر روز اصلاً راضی و خوشحال نبودم.

گاهی وقت‌ها فکر می‌کنیم که ما اصلاً فرصت انجام کاری که مدت‌هاست می‌خواهیم انجام بدهیم را نداریم اما کافی است چند روز خرکاری که می‌کنیم را با میزان وقتی‌که صرف آن می‌شود را انجام دهیم تا ببینیم که چقدر فرصت داشتیم و صرف کارهای بیهوده کردیم.

من از وقتی‌که تصمیم گرفته‌ام تنها یک روز در هفته از اینستاگرام استفاده کنم، بهره‌وری‌ام به‌شدت افزایش‌یافته است، با دولینگو فرانسوی تمرین می‌کنم، کتاب و مقالاتی که ذخیره کرده‌ام را می‌خوانم، پادکست گوش می‌دهم و ... آن‌هم در همان زمان‌هایی که فکر می‌کردم جز اینستاگرام گردی کاری دیگری نمی‌شود کرد.

راستش به نظر من اینستاگرام خیلی شبیه به تلویزیون است چراکه :

  1. هر زمان که وارد آن بشوی آن‌قدر سرگرمت می‌کند که زمان از دستت در می‌رود معمولاً بدون آنکه چیزی به تو اضافه کرده باشد.
  2. عملاً این ما نیستیم که انتخاب می‌کنیم چه خوراکی وارد ذهنمان شود.بلکه پیجها یا کانال‌هایی است که ما دنبال می‌کنیم.
  3. با وقت گذراندن در آن احساس سرخوشی لحظه‌ای داریم.

در هر شرایطی که باشیم برنامه‌ریزی و عمل به آن ما را به فرد بهتری تبدیل می‌کند و به ما این فرصت را می‌دهد که از تمام وقتی‌که در اختیارداریم بهترین استفاده را بکنیم، گاه استفاده از زمان‌های مرده یا انجام کار عمیق و یا اختصاص وقتی در روز برای انجام کاری که مدت‌هاست در فکر شروع آن هستیم اما به خاطر کمال طلبی و انتظار فرصت عالی هنوز آن را شروع نکرده‌ایم.

پست مرتبط:

برای خودتان ورک شاپهای هفتگی برگزار کنید.

 

کتاب هفته

 

کتابی که این هفته معرفی می‌کنم قبلاً در پستی مفصل راجع به آن نوشته‌ام اما به دلیل ارتباط با موضوع این هفته کمی بیشتر راجع به آن می‌نویسم.

اگر قصد دارید درزمانی کوتاه راهکارهای برنامه‌ریزی و روش‌های مختلف آن را بیاموزید کتاب فرمول برنامه‌ریزی برای شما  نوشته‌شده است. توضیح روش‌های معروف و کاربردی برنامه‌ریزی، مزایا و معایب هریک از روش‌ها، اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم و ... از نکاتی است که در کتاب مطرح‌شده است.

حتی اگر فکر می‌کنید که در برنامه‌ریزی نیازی به هیچ راهنما و توصیه‌ای ندارید بازهم این کتاب را بخوانید. من بااینکه به برنامه‌ریزی علاقه زیادی دارم و همیشه دنبال راهکارهای بهتری برای استفاده مفید از وقت و زمان هستم بازهم مطالعه این کتاب به ذهنم جهت داد و کمکم کرد تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنم که تا حد زیادی اجرایی باشد.

پست مرتبط:

چرا نباید به یک روش برنامه ریزی اکتفا کنیم؟

 

پادکست هفته

 

حالا که از برنامه‌ریزی صحبت کردیم دوست دارم پادکستی معرفی کنم که موضوع آن توسعه فردی است. چیزی که هر انسانی فارغ از سن و شرایطی که دارد به آن نیازمند است. هلی تاک پادکستی است که هر اپیزود آن به موضوعات مرتبط با توسعه فردی می‌پردازد. از مدیریت زمان گرفته تا هنر نه گفتن و آخرین اپیزود آن به نام برنامه‌ریزی.

علاوه بر موضوعات مفیدی که در این پادکست مطرح می‌شود، روایت شیوا و سلیس هلی، معرفی منابع مفید و نکات کاملاً کاربردی این پادکست را به لیست پادکست‌های موردعلاقه من اضافه کرده است.

بااینکه انتخاب اپیزود خوب از این پادکست واقعاً سخت است اما پیشنهاد من اپیزود هنر نه گفتن قسمت دوم است که در آن هلی 50 راهکار عملی برای نه گفتن مطرح می‌کنم که من به‌شخصه کلی از آن یاد گرفتم.

 

سریال هفته

توانایی این را دارید که از یک لیموترش یک لیموناد شیرین بسازید؟

 سریال This is us ما را با خانواده پیرسون همراه می‌کند. خانواده‌ای معمولی که مثل همه ما با مشکلاتی مواجه می‌شوند، شکست می‌خورند از نو بلند می‌شوند، روزهای شاد و غمگین دارند و ... اما چیزی که این سریال را دیدنی می‌کند نحوه مواجه شخصیت‌های سریال با مسائل است و اینکه خیلی از رفتار و عادات ما ریشه در کودکی و نحوه برخورد پدر و مادرمان دارد.

اگر هنوز این سریال را ندیده‌اید شب‌های بلند پاییز بهترین فرصت برای تماشای این سریال درام جذاب است.

علاوه بر تم روانشناسی سریال، می‌توانید برای بهبود مهارت شنیداری و یادگیری زبان ‌هم روی آن حساب کنید.

 

اپلیکیشن هفته

اپلیکیشنی که این هفته معرفی می‌کنم به‌شدت به درد سریال بین‌ها (!) می‌خورد. اگر حسابی اهل دیدن سریال‌های زبان‌اصلی هستید احتمالاً TV Time را می‌شناسید. اپلیکیشنی که به شما این امکان را می‌دهد که سریال‌هایی که تماشا می‌کنید، یا قبلاً تماشا کرده‌اید و یا حتی در آینده می‌خواهید تماشا کنید را پیدا کنید و قسمت‌هایی که دیده‌اید را علامت بزنید و بعداً خیلی راحت بفهمید که تا کدام قسمت را تماشا کرده‌اید. همچنین این اپلیکیشن تعداد فصل‌های منتشرشده سریال‌ها و روزهای باقیمانده تا انتشار  قسمت‌های بعدی را هم نمایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید تعداد ستاره‌های سریال و نظرات تماشاچیان سریال از سرتاسر دنیا را در آن ببینید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

مجله هفتگی (3): سفر کردن چه جایگاهی در زندگیتان دارد؟

دیگر چیزی به پایان تابستان نمانده است و اگر در این 6 ماه اول هنوز فرصت سفر پیدا نکرده‌اید، بهتر است برای این دو هفته باقی‌مانده فکری کنید و حتی اگر شده سفری یک‌روزه به دور و اطراف داشته باشید.

در مجله این هفته تصمیم گرفته‌ام بیشتر به موضوعاتی که به‌نوعی به سفر مرتبط هستند بپردازم. از معرفی کتابی با موضوع هنر سفر کردن تا فیلمی که یک زوج سرنوشتتان در سفر به هم گره می‌خورد، معرفی پادکستی برای سفر دوستان و ایده‌هایی برای سفر. همچنین معرفی یک سایت برای کسب اطلاعاتی جامع در مورد مناطقی که می‌خواهید به آن سفر کنید.

 

کتاب هفته

 

کتابی که این هفته قصد معرفی آن را دارم کتاب "هنر سیروسفر" از "آلن دوباتن" است. اگر کتاب‌های آلن دوباتن را خوانده باشید با لحن و نحوه روایت این نویسنده آشنا هستید. شیوه توصیف آلن دوباتن به‌گونه‌ای است که گویی دوستی در کنارت نشسته است و درباره موضوعی باآب‌وتاب و شرح دقیق جزئیات صحبت می‌کند، درحالی‌که فنجان چایی‌ات از فرط جذابیت موضوع سرد شده است و تو متوجه گذر زمان نشده‌ای. کتاب "هنر سیروسفر" نیز از این قاعده استثنا نیست. آلن دوباتن همان چیزهایی که همواره دیده‌ای و شنیده‌ای اما هرگز به آن توجه ای نکرده‌ای را طوری می‌نویسند که تازه توجهت جلب می‌شود و با هر جمله‌ای ممکن است بگویی "آره دقیقاً همینطوره!"

در کتاب "هنر سیروسفر" موضوعاتی از سفر موردبررسی قرار می‌گیرند که کمتر کسی به آن‌ها پرداخته است.

دوباتن در فصل اول کتاب، "در باب دل‌شوره سفر " به این موضوع می‌پردازد که همیشه سفرها آن‌طور که ما برنامه‌ریزی می‌کنیم پیش نمی‌رود و همه‌چیز شبیه به سفرنامه‌ای که خواندیم نیست. ما خیلی از مسائل را نادیده گرفته‌ایم از مریضی در طول سفر تا پیش آمدن بحثی سر یک دسر!

 

جملاتی از کتاب

مناظر طبیعت قدرت آن را دارند که ارزش‌هایی را به ما القا کنند- بلوط وقار، چنار قاطعیت، دریاچه‌ها آرامش- و درنتیجه قادرند به‌گونه‌ای نامحسوس، الهام‌بخش صفات نیکی باشند.

جذابیت طبیعت به‌نوبه خود می‌تواند ما را تشویق کند به این‌که نیکی‌های درون خودمان را بیابیم. دو انسانی که بر لب صخره‌ای ایستاده‌اند که روبرویش رودخانه و دره‌ای پوشیده از درخت است، ممکن است رابطه‌شان را نه‌تنها با طبیعت بلکه مهم‌تر از آن با یکدیگر دگرگون کنند.

هنگامی‌که در کنار پرتگاهی ایستاده‌ایم احتمالاً دل‌نگرانی‌هایمان بی‌مورد به نظر می‌رسد؛ و دل‌شوره‌هایی که طبیعتاً پرتگاه‌ها می‌توانند آرامشان کنند، شکوهشان استحکام و سرافرازی را در ما تشویق می‌کنند، و عظمتشان به ما می‌آموزد که با تمام چیزهایی که از ما فراترند با احترام و فروتنی برخورد کنیم.

مکان‌های متعالی به شکلی باشکوه درسی به ما می‌آموزند که زندگی عادی با خباثت و بدجنسی می‌آموزد: این‌که جهان از ما قدرتمندتر است، اینکه ما شکننده و موقتی هستیم و چاره‌ای نداریم جز اینکه محدودیت خواسته‌هایمان را بپذیریم؛ و این‌که باید در مقابل ضروریاتی که از خودمان بزرگ‌تر هستند سر فرود بیاوریم.

روش‌های نازلی برای تمایل به مالکیت زیبایی وجود دارد، ازجمله میل به خرید اشیا و قالی تا کندن نام خود بر یادبودی و گرفتن عکس. اما راه تملک درست زیبایی درک آن است.

در جهان همیشه بیش ازآنچه انسان‌ها قادر به دیدن هستند دیدنی وجود دارد، مشروط بر آن‌که آرام‌تر قدم بردارند؛ درحرکت سریع بهتر نمی‌بینند. چیزهای باارزش را باید دید و تعمق کرد، نه اینکه با شتاب از کنارشان عبور کرد.

دوربین عکاسی فاصله میان تماشا و توجه کردن، میان دیدن و مالکیت را تار می‌کند؛ فرصت دانش واقعی را به ما می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که ندانسته تلاش دستیابی به آن را پوچ می‌نمایاند.

 

درنهایت آلن دوباتن می‌گوید که بهتر است دید خود را به اطرافمان بگشاییم تا چیزهایی را ببینیم که قبلاً هرگز به آن‌ها توجه نکرده‌ایم.

فیلم هفته : سه‌گانه before

 

 

Before Sunrise

سلین و جسی، یک دختر فرانسوی و یک توریست آمریکایی هستند که در قطاری در مسیر وین (اتریش) با یکدیگر آشنا می‌شوند. شاید تا همین‌جا فکر کنید که با یک فیلم کلیشه‌ای و گیشه پسند روبرو هستید اما کمی فرصت بدهید. این فیلم شاید موضوع کلیشه‌ای داشته باشد اما روند داستان آن‌طور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود. دو شخصیت داستان از لحظه‌ای که باهم آشنا می‌شوند تا پیش از طلوع قدم می‌زنند و باهم صحبت می‌کنند، عاشق می‌شوند و ... اما با طلوع خورشید ناچارند که از یکدیگر خداحافظی کنند.

 

Before sunset

در قسمت دوم این سه‌گانه که حالا 9 سال از اولین ملاقاتشان می‌گذرد، این بار در پاریس درحالی‌که جسی مشغول امضای کتابی است که در مورد ملاقاتش با سلین نوشته است ناگهان سلین را می‌بیند و ... .این بار که هر دو شخصیت فیلم پخته‌تر شده‌اند طبیعتاً برخورد و صحبت‌های متفاوتی با یکدیگر دارند.

 

Before midnight

دوباره 9 سال گذشته است و این بار در یونان درحالی‌که دو شخصیت فیلم دیگر از هم دور نبوده‌اند بلکه در کنار هم زندگی می‌کرده‌اند و این بار شاهد دیالوگ‌هایی هستیم که هر زن و مردی ممکن است در طول زندگی مشترک خود بارها با آن روبرو شده باشد. حالا هر دو با بالا رفتن سنشان دیگر دغدغه‌های گذشته را ندارند بلکه حالا در پی برقراری تعادل در زندگی هستند.

 

نقطه قوت فیلم دیالوگ‌های قدرتمند دو شخصیت فیلم در طول مسیر جذاب و تماشایی است. صحبت‌هایی شاید ساده و روزمره که عشق را بینشان جاری می‌کند و در طی زمان همه‌چیز رنگ دیگری به خود می‌گیرد.  همچنین تماشای مناظر زیبایی که در فیلم بارها شاهد آن هستیم خالی از لطف نیست.

پیشنهاد من این است که اگر فرصت کردید تماشای این سه‌گانه را در یک پایان هفته از دست ندهید.

 

پادکست هفته

 

این روزها زیاد افرادی را می‌بینیم که مدام در حال سفر کردن هستند. اما سفر کردن با هواپیما درحالی‌که چندین چمدان داریم و اقامتمان در هتلی لوکس است کجا و سفری با یک کوله کجا؟ شاید افرادی را دیده باشید که سفر سبک زندگی‌شان است. یعنی زندگی‌شان با سفر گره‌خورده است.

کیمیا و سالار ازاین‌دست افراد دوست‌داشتنی هستند که زندگی‌شان پر است از تجربه‌های ناب سفر. این دو نفر در پادکست "رادیو جولون" از تجربه‌هایشان می‌گویند. از نکاتی برای سفر کردن و وسایل موردنیاز برای سفر گرفته تا معرفی مکان‌های جذاب و دیدنی ایران و کشورهای دیگر. لحن و نحوه بیانشان آن‌قدر دوست‌داشتنی و جذاب است که شاید مثل من یک‌نفس تمام اپیزودهای پادکست را گوش کنید و لذت ببرید. علاوه بر این نکاتی که بیان می‌کنند واقعاً آموزنده است طوری که من کلی از صحبت‌هایشان یادداشت‌برداری کردم.

 

سایت هفته

همه ما وقتی می‌خواهیم راجع به موضوعی اطلاعاتی کسب کنیم اولین کاری که می‌کنیم جستجوی موضوع در اینترنت یا همان "گوگل کردن" کردن است. مثلاً وقتی می‌خواهیم به مسافرتی برویم همه اطلاعات موردنیازمان را از اینترنت به دست می‌آوریم. از مسیر گرفته تا محل اقامت و جاذبه‌های مقصد. 

سایتی که امروز می‌خواهم معرفی کنم سایت "کارناوال" است. خود من قبل از عید که در سایت‌های مختلف دنبال اطلاعاتی راجع به مقصد می‌گشتم این سایت را پیدا کردم و در مقایسه با سایت‌های مشابه که پیش از آن دیده بودم، کارناوال برای من چند مزیت عمده داشت:

1- نحوه نگارش سایت روان و دوستانه بود جوری که در هنگام خواندن هر مطلب احساس می‌کردم که دارم یک داستان می‌خوانم که برایم شیرین و لذت‌بخش بود.

2- اطلاعات سایت تقریباً بروز بود و درباره همه موارد موردنظرم ازجمله مدت بازدید، هزینه ورودی، وسایل موردنیاز و ... اطلاعات داده بود.

3- پیام‌هایی که کاربران ثبت کرده بودند هم سودمند بود و اطلاعاتی واقعی به من داد.

4- دسته‌بندی خوب سایت به من این اجازه را می‌داد که خیلی از مناطق و جاذبه‌هایی که با آن آشنا نبودم را شناسایی کنم و برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنم.

5- فونت و پاراگراف‌بندی و رنگ‌های استفاده‌شده در سایت برای من خیلی مهم است تا جایی که رعایت نکردن آن باعث می‌شود گاه حتی باوجود مطالب خوب یک سایت رغبتی برای خواندن مطالب آن نداشته باشم، چیزی که سایت کارناوال به‌خوبی رعایت کرده است.

 

ایده هفته 

در هر سفری که می‌رویم یکی از وسایل جدانشدنی دوربین است که این روزها باوجود موبایل همه از آن بهره‌مند هستند اما چاپ عکس‌ها بخصوص وقتی تعدادشان از حدی بیشتر می‌شود، دیگر به‌صرفه نیست چراکه علاوه بر هزینه نیاز به محلی مثل آلبوم و ... برای نگهداری داریم. راه‌حلی که در این‌جور مواقع جواب می‌دهد چاپ تعداد محدودی عکس و دکوپاژ کردن یا درست کردن کالکشن و اسکرپ بوک است..

می‌توانید از تصاویر زیر برای عکس‌هایی که در سفرهایتان گرفته‌اید ایده بگیرید.

                                                                                       

 

 

با جستجو عبارت "travel scrapbook idea" می‌توانید ایده‌های بیشتری برای این کار بیابید.

 

سفر می‌تواند موقعیتی برای رشد و یادگیری باشد و به نظر من سفر کردن تنها جابجایی فیزیکی از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر نیست. گاه می‌توان با یک کتاب خوب یا یک فیلم جذاب ذهن و روح و جان را به نقاطی برد که شاید هرگز موقعیت و فرصت آن در دنیای واقعی برایمان ایجاد نشود. نمونه آن تماشای مستندهایی درباره زمین و کهکشان و ... است. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

مجله هفتگی (2): چقدر در زندگی خود کمال طلب هستید؟

هفته گذشته مطلبی با عنوان "مجله هفتگی شماره 1" منتشر شد و قرار بر این شد که هر هفته روزهای شنبه مجله هفتگی در سایت منتشر شود.

در مجله هفتگی این هفته به سراغ معرفی فیلمی نسبتاً جدید خواهیم رفت. یک کتاب معرفی می‌کنیم و یک ویدیو تد از نویسنده کتاب خواهیم داشت و در دنیای پادکست به معرفی پادکستی جذاب با موضوع موسیقی خواهیم پرداخت.

 

کتاب هفته

انسان همیشه گرایش به کمال دارد و همین امر باعث پیشرفت می‌شود اما کمال طلبی منفی (که متفاوت از کمال‌گرایی است)  نه‌تنها باعث پیشرفت فرد نمی‌شود بلکه حتی مانع آن نیز هست.

کتاب " موهبت کامل نبودن" یا " The Gift of Imperfection از کافی بودن چیزی که هستیم می‌گوید از اینکه خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم که این البته با پیشرفت و روبه‌جلو بودن منافاتی ندارد. از مقایسه خودمان با دیگران دست‌برداریم و خودمان را دوست داشته باشیم. داشتن احساس خود ارزشمندی و باور اینکه سزاوار عشق و تعلق هستیم.

نویسنده کتاب خانم "برنه براون" که محقق و پژوهشگری در حوزه "شرم" است در این کتاب هم گاه‌گاهی گریزی به شرم می‌زند.

من وقتی در مسیر خودشناسی قدم برمی‌داشتم ، فهمیدم که بسیار کمال طلب هستم و این در تمام زندگی‌ام نمود داشت. از کارهای عادی روزمره تا گام برداشتن در مسیر اهداف. مثلاً وقتی یکی از کارهای برنامه روزانه‌ام را نمی‌توانستم انجام دهم به کلی برنامه را کنار می‌گذاشتم و یا اینکه حتی یک‌بار به دلیل اینکه دفتر خاصی که برای نوشتن مطالب انگلیسی می‌خواستم هنوز تهیه نکره بودم یادگیری انگلیسی را هفته‌ها به تأخیر انداختم.

وقتی این کتاب را خواندم که به کمال طلب بودن خودم پی برده بودم و گام‌هایی هم در راستای بهبود برداشته بودم اما این کتاب به من کمک کرد تا خودم را همان‌طور که هستم بپذیرم. بپذیرم که نقاط ضعف و قدرتی دارم و همین موضوع بسیار در آرامش من مؤثر بود طوری که حالا بیشتر از زندگی و کسی که هستم لذت می‌برم.

من این کتاب را در اپلیکیشن "طاقچه" که پیش از این نیز آن را معرفی کرده بودم، خواندم اما مدتی پیش مشکلی برای این اپ به وجود آمد و تمام یادداشت‌ها و علامت‌گذاری‌هایم از بین رفت و باید بگویم "طاقچه" در کنار همه مزایایی که پیش از این عنوان کردم این نقص را نیز داراست و من از این پس علاوه بر علامت‌گذاری، موارد مهم را درجایی دیگر هم ذخیره خواهم کرد.

کتاب "موهبت کامل نبودن" توسط نشر صابرین به فارسی ترجمه‌شده است که می‌توانید نسخه فیزیکی آن را از سایت انتشارات صابرین و نسخه مجازی آن را از "طاقچه" تهیه کنید.

من در مسیر مطالعاتم راجع به کمال طلبی نکات ارزشمندی یافتم که کمک کرد تا نسبت به توانایی‌هایم واقع‌بین باشم، به مسائل به صورت صفر و یک نگاه نکنم و اگر بخشی از کارهایم انجام نشد این به آن معنا نیست که باید بقیه کار را رها کنم.

 

از کجا بدانیم که کمال طلب هستیم؟

 

اگر نشانه‌های زیر را در خود می‌بینید شما احتمالاً کمال طلب هستید:

  1. کاری را انجام نمی‌دهید مگر اینکه مطمئن شوید که آن را به نحو احسن انجام خواهید داد.
  2. نتیجه کار برایتان مهم‌تر از روند آن است.
  3. اگر نتیجه کاری که انجام داده‌اید مطابق استانداردهایتان نیست آن را انجام‌نشده‌ به‌حساب می‌آورید.
  4. با اینکه می‌دانید توان انجام کاری را ندارید (از لحاظ زمانی و ....) باز هم در انجام آن پافشاری می‌کنید.

مثلاً برنامه‌ریزی می‌کنید که روزانه 100 صفحه کتاب بخوانید اما می‌دانید که  شرایط زندگی‌تان طوری نیست که بتوانید روزانه این مقدار مطالعه کنید ولی باز به این روند ادامه می‌دهید.

 

علت کمال طلبی چیست؟

  1. ترس از شکست

یکی از دلایل مهم در افراد کمال طلب ( و حتی خود من) ترس از شکست است. ما طوری بزرگ‌شده‌ایم که همیشه برای نمره خوب تشویق شده‌ایم و برای نمره بد تنبیه. همین موضوع ما را به افرادی تبدیل کرده که شکست را بد و منفی می‌دانیم و از آن فراری هستیم. اما خوب اگر می‌خواهیم هرگز شکست نخوریم بهتر است اصلاً کاری نکنیم.

 

  1. اضطراب از حرف و نظر دیگران

گاهی از ترس قضاوت منفی دیگران و برچسب خوردن از جانب افراد مختلف حاضر  به شروع کاری نمی‌شویم. که البته برای جلوگیری از این حالت می‌توانید راجع به تصمیم خود با دیگران صحبت نکنید.

 

         کمال طلبی چه عوارضی دارد؟

  • کمال طلبی اغلب منجر به اهمال‌کاری می‌شود. هنگامی‌که منتظر هستیم تا بهترین شرایط برای انجام کاری که در نظر داریم پیش بیاید درواقع کار را به تأخیر می‌اندازیم تا جایی که گاه از انجام آن منصرف می‌شویم. (مثل مثال بالا راجع به خواندن زبان انگلیسی)
  • کمال طلبی همچنین باعث می‌شود وقت و زمان از دست برود. وقتی ایده‌ای داریم اما به دلیل کمال طلبی اجرای آن را به تأخیر می‌اندازیم ممکن است بعد از چند مدت متوجه شویم آن ایده توسط فرد دیگری اجراشده و عملاً ایده دست دوم شده است.
  • کمال طلبی بر روی جسم و روح تأثیر منفی دارد. باعث استرس و اضطراب می‌شود. گاه نیز به دلیل اینکه می‌خواهیم بهترین نتیجه ممکن را در کاری به دست آوریم از پرداختن به جنبه‌های دیگر زندگی غافل می‌شویم.

 

چالشی که من در ماه شهریور برای خودم تعیین کرده‌ام این است : کمال طلب نباش.

هرروز رأس ساعت 10 صبح ریمایندر گوشی به من یادآوری می‌کند که کمال طلب نباشم و تا به امروز کارهایی که در این راستا انجام داده‌ام موارد زیر هستند:

  1. اگر در اواسط مسیر یادم آمد که کمربند نبسته‌ام، همان موقع کمربندم را ببندم.
  2. اگر ظرفی کثیف بود در صورت امکان همان لحظه آن را بشویم (قانون: اگر کاری کمتر از 2 دقیقه زمان می‌برد همین حالا آن را انجام بده)
  3. اگر حتی وقت و حوصله مسواک زدن ندارم لااقل از نخ دندان استفاده کنم نه اینکه به بهانه خسته بودن کلاً آن را انجام ندهم.
  4. اگر دو روز در هفته موفق به ورزش کردن نشده‌ام روز سوم آن را انجام دهم و کار را به شنبه معروف ! موکول نکنم.
  5. اگر 5 دقیقه وقت دارم همان 5 دقیقه را به یادگیری یک لغت یا خواندن چند صفحه کتاب اختصاص دهم.
  6. اگر قصد انجام کاری را دارم منتظر شنبه نباشم!

 

ویدیو تد هفته

 

ویدیو تدی که این هفته معرفی خواهیم کردم از "برنه براون" نویسنده کتاب "موهبت کامل نبودن" است که جزو معروف‌ترین ویدیوهای تد نیز می‌باشد.

او در ویدیو The Power of Vulnerability یا "قدرت آسیب‌پذیری"راجع به  شرم صحبت می‌کند که زیربنای آن این است که "من به‌اندازه کافی خوب نیستم" . درواقع ما وقتی خود را شایسته چیزی بدانیم آن را دریافت خواهیم کرد. بیش از این راجع به این ویدیو صحبت نمی‌کنم و پیشنهاد می‌کنم خودتان آن را تماشا کنید.

 

فیلم هفته

فیلمی که این هفته معرفی خواهیم کرد راجع به داستان زندگی خواننده‌ی اصلی گروه معروف و افسانه‌ای "کوئین(queenیعنی "فردی مرکوری" و کنسرت مشهور آن‌هاست. فیلم Bohemian Rhapsody محصول سال 2018 است . فیلمی خوش‌ساخت و جذاب که لحظه‌ای شما را غمگین می‌کند و لحظه‌ای دیگر شما را سر شوق می‌آورد. این فیلم  قابلیت این را دارد 2 ساعت شما را سرگرم کند بدون اینکه متوجه گذر زمان شوید. خود من در لحظاتی از فیلم کاملاً احساساتی شدم و اشک‌هایم سرازیر شد.

پیشنهاد من این است که حتی اگر به موسیقی هم علاقه ندارید تماشای این فیلم جذاب را از دست ندهید.

 

پادکست هفته

پادکست این هفته بی‌ارتباط با موضوع فیلم معرفی‌شده نیست. پادکست "آلبوم" کاری از "بردیا برجسته نژاد" که در هر اپیزود آن به بررسی آلبوم یکی از گروه‌های موسیقی می‌پردازد.

شاید با تعریف بالا گمان کنید که این پادکست حتماً تخصصی است و فقط به درد اهل هنر و موسیقی می‌خورد اما اشتباه نکنید حتی منی که رابطه خیلی خوبی با موسیقی ندارم، به محض اینکه اپیزود جدیدی منتشر شود با لذت گوش می‌کنم. چیزی که من را به این پادکست علاقه‌مند کرده نحوه روایت جذاب "بردیا برجسته نژاد"، اطلاعات زیاد او از داستان پشت هر آلبوم و کلاً دنیای موسیقی است.

اتفاقاً اپیزود سوم این پادکست راجع به "گروه کوئین" و یکی از آلبوم‌های این گروه به نام "ما قهرمانیم" است. پیشنهاد می‌کنم بعد از تماشای فیلم (و یا حتی قبل از آن) حتماً این اپیزود را گوش کنید.

من بعد از گوش دادن به این اپیزود علاقه‌مند شدم که فیلم را تماشا کنم و بعد از دیدن فیلم دوباره به این اپیزود گوش کردم و لذت بردم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh

مجله هفتگی شماره 1

 

چند سال پیش در سایت "یک پزشک" هر هفته مطلبی تحت عنوان "مجله هفتگی یک پزشک" منتشر می‌شد که فردی به نام "سینا سلماسی" آن را تهیه می‌کرد.او در هر شماره از این مجله راجع به موضوع خاصی می‌نوشت و در این بین کتاب، فیلم، سریال، موسیقی و حتی پیج اینستاگرام و گاه نیز اپلیکیشنی معرفی می‌کرد. اما چیزی که باعث شده این مجله هفتگی هنوز هم در ذهن من بماند معرفی فیلم و کتاب و ... نبود بلکه نحوه نوشتن سینا سلماسی طوری بود که بارها و بارها متن را از ابتدا تا انتها می‌خواندم و هر بار لذت می‌بردم.  حتی بعد چند سال دوباره آرشیو مجلات را در پاکت ذخیره کردم و چندین بار همه آن‌ها را بازخوانی کردم.

همین مجله هفتگی مرا علاقه‌مند کرد تا خودم هم در چنین سبکی به معرفی فیلم یا سریال، کتاب، پادکست و ... بپردازم و  هر هفته شنبه‌ها پستی با عنوان مجله هفتگی منتشر کنم البته باید از همین ابتدا اعتراف کنم که نوشته‌های اصلاً من قابل‌مقایسه با نوشته‌های ایشان نخواهد بود و بیشتر به دلیل علاقه‌ام می‌نویسم تا اینکه به صورت حرفه‌ای بخواهم این کار را انجام دهم.

در این سری نوشته‌ها تصمیم دارم راجع به کتاب‌هایی که اخیراً خوانده‌ام، فیلم‌هایی که تماشا کرده‌ام، پادکست‌هایی که گوش می‌دهم یا سایت‌های جالبی که برایم مفید بوده‌اند بنویسم. البته ممکن است به مرور موارد دیگری هم به این مجله اضافه شود و آن را پربارتر کند.

گاه نیز از موضوعات جالب، عکس‌های الهام‌بخش، موسیقی، ادبیات و حتی مستند خواهم نوشت.

پس همین حالا اولین مجله هفتگی را آغاز می‌کنیم.

فیلم هفته

 

فیلمی که این هفته به معرفی آن می‌پردازم فیلم جدیدی نیست اما برای من به‌شخصه خیلی تأثیرگذار بود. Gifted عنوان فیلمی است که چند روز پیش آن را تماشا کردم. فیلم در مورد دختر بچه نابغه‌ای است که مادرش از ریاضیدانان معروفی بوده که دست به خودکشی زده و حالا این دختر با دایی خود زندگی می‌کند و دایی او سعی در این دارد که خواهرزاده‌اش زندگی کاملاً معمولی داشته باشد اما خوب اطرافیان دختر نظر دیگری دارند.

توضیح بیش از باعث می‌شود فیلم لو برود پس پیشنهاد می‌کنم خودتان فیلم را تماشا کنید و لذت ببرید.

 

کتاب هفته

 

سال‌های پیش و تا وقتی‌که دانشجو بودم به کتاب‌های داستانی و رمان‌های کلاسیک علاقه داشتم اما اخیراً علاقه‌ام به سمت کتاب‌های موفقیت و خودیاری، روانشناسی و خودشناسی متمایل شده است. یکی از کتاب‌هایی که به تازگی خوانده‌ام کتاب "برتری خفیف" از "جف اولسون" است. ایده کتاب را می‌شناختم و کمی از آن آگاهی داشتم با این حال مطالعه کتاب برایم مفید و لذت‌بخش بود.

کتاب "برتری خفیف" از برداشتن گام‌های کوچک می‌گوید. انجام کارهای کوچک که نتایج آن‌ها در درازمدت نمایان خواهد شد. کارهایی که به همان میزان که انجام دادنشان آسان است انجام ندادنشان هم آسان است. مثلاً خوردن همبرگر همان لحظه ما را چاق نمی‌کند اما اگر این رویه را مدتی ادامه دهیم سرانجام می‌بینیم که چاق شده‌ایم. یا با خواندن روزانه نیم ساعت زبان به آن زبان مسلط نمی‌شویم اما اگر همین کار را مدت‌ها ادامه دهیم سرانجام روزی می‌بینیم که خیلی راحت در حال صحبت به زبان موردنظرمان هستیم.

اصل ایده کتاب در اینجاست که انجام کارهای کوچک اما به صورت پیوسته و با استمرار است که ما را از دیگران متمایز می‌کند. شاید نیم ساعت در روز در میان 24 ساعت گم باشد اما استفاده از این نیم ساعت ما را در درازمدت به فرد موفق‌تری تبدیل خواهد کرد.

نویسنده همچنین داستان افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند و بعد از چند سال به نتیجه رسیده‌اند را در کتاب آورده که همین انگیزه می‌شود برای شروع و ادامه مسیر رسیدن به اهدافمان.

به نظر من چیزی که بیشتر از همه ما را در مسیر رسیدن به خواسته‌هایمان دلسرد می‌کند این است که احساس می‌کنیم کارهایمان هیچ نتیجه‌ای نداده است و بهتر است دیگر ادامه ندهیم. اما نکته اینجاست که معمولاً قدم‌هایی که در مسیر موفقیت برمی‌داریم در کوتاه مدت نتیجه‌ای نخواهد و تنها با صبر و استمرار به نتیجه خواهیم رسید. مثالی که در اینجا می‌توانم بزنم رشد گیاه است. بذری که ما می‌کاریم ماه‌ها داخل خاک خواهد ماند و هیچ نشانه‌ای از گیاه را نمی‌بینیم اما بعد از مدت‌ها یک‌دفعه گیاه سر از خاک درمی‌آورد.

اگر به این دست کتاب‌ها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم این کتاب را در برنامه خود قرار دهید که پشیمان نخواهید شد.

 

پادکست هفته

احتمالاً می‌دانید پادکست چیست. اما اگر هم نمی‌دانید باید بگویم که پادکست همان رادیو اینترنتی است که شما می‌توانید در هرزمانی که دوست دارید به آن گوش دهید. 

پادکستی که در اولین هفته به آن می‌پردازیم پادکستی که تقریباً هرکسی که پادکست فارسی گوش می‌کند آن را دنبال می‌کند یا لااقل یک‌بار اسم آن به گوشش خورده است.

پادکست "چنل بی" جایی است که در آن علی بندری گزارشی از یک حادثه واقعی را با بیانی شیوا، خودمانی و خیلی جذاب روایت می‌کند. طوری که گذر زمان را فراموش خواهید کرد.

خاطره‌ای که من از این پادکست دارم برمی‌گردد به خرداد همین امسال که من به دلیل عمل لازک چشم برای حدود یک هفته جز در موارد ضروری قادر به استفاده از چشم‌هایم نبودم و همین فرصتی شد برای دوپینگ با پادکست چنل بی که انصافاً هم خیلی چسبید.

اگر می‌خواهید صرفاً به یکی از قسمت‌های این پادکست گوش دهید و سپس برای ادامه آن تصمیم بگیرید پیشنهاد من به شما قسمت 17 پادکست با عنوان "اپیزود ۱۷ – دی‌دی بلنچارد، جیپسی رُز و ماجرایی که از آنچه به نظر می‌رسد عجیب‌تر است" است و سپس قسمت 23 تا 26 با عنوان  "سیلک رود" . راستش الآن که دارم دوباره عنوان اپیزودها را نگاه می‌کردم دلم می‌خواهد همه برای شنیدن پیشنهاد بدهم. البته مطمئنم که شما هم با شنیدن یک اپیزود تمامی قسمت‌ها را خواهید شنید.

برای شنیدن پادکست های روش ها و اپ های زیادی وجود دارد. من به شخصه از اپ "کست باکس" استفاده می کنم و راضی هستم.

 

 

ایده هفته

با اینکه در ماه آخر تابستان هستیم و هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود اما هنوز هم می‌توانیم با ترکیب پوره انواع میوه‌ها، مغزها شیر یا قهوه و خیلی چیزهای دیگر بستنی‌های خانگی درست کنیم  و از خوردنشان در این هوای گرم لذت ببریم.می‌توانید از عکس‌های زیر ایده بگیرید و همین حالا دست به کار شوید.

 

 

با جستجوی عنوان popsicle کلی ایده برای درست کردن این خوشمزه‌ها بگیرید.

 

مجله هفتگی این هفته را در همین جا به پایان می رسانیم. امیدوارم در هفته های آینده مجله پربارتری داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
elham gh