هفته گذشته مطلبی با عنوان "مجله هفتگی شماره 1" منتشر شد و قرار بر این شد که هر هفته روزهای شنبه مجله هفتگی در سایت منتشر شود.

در مجله هفتگی این هفته به سراغ معرفی فیلمی نسبتاً جدید خواهیم رفت. یک کتاب معرفی می‌کنیم و یک ویدیو تد از نویسنده کتاب خواهیم داشت و در دنیای پادکست به معرفی پادکستی جذاب با موضوع موسیقی خواهیم پرداخت.

 

کتاب هفته

انسان همیشه گرایش به کمال دارد و همین امر باعث پیشرفت می‌شود اما کمال طلبی منفی (که متفاوت از کمال‌گرایی است)  نه‌تنها باعث پیشرفت فرد نمی‌شود بلکه حتی مانع آن نیز هست.

کتاب " موهبت کامل نبودن" یا " The Gift of Imperfection از کافی بودن چیزی که هستیم می‌گوید از اینکه خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم که این البته با پیشرفت و روبه‌جلو بودن منافاتی ندارد. از مقایسه خودمان با دیگران دست‌برداریم و خودمان را دوست داشته باشیم. داشتن احساس خود ارزشمندی و باور اینکه سزاوار عشق و تعلق هستیم.

نویسنده کتاب خانم "برنه براون" که محقق و پژوهشگری در حوزه "شرم" است در این کتاب هم گاه‌گاهی گریزی به شرم می‌زند.

من وقتی در مسیر خودشناسی قدم برمی‌داشتم ، فهمیدم که بسیار کمال طلب هستم و این در تمام زندگی‌ام نمود داشت. از کارهای عادی روزمره تا گام برداشتن در مسیر اهداف. مثلاً وقتی یکی از کارهای برنامه روزانه‌ام را نمی‌توانستم انجام دهم به کلی برنامه را کنار می‌گذاشتم و یا اینکه حتی یک‌بار به دلیل اینکه دفتر خاصی که برای نوشتن مطالب انگلیسی می‌خواستم هنوز تهیه نکره بودم یادگیری انگلیسی را هفته‌ها به تأخیر انداختم.

وقتی این کتاب را خواندم که به کمال طلب بودن خودم پی برده بودم و گام‌هایی هم در راستای بهبود برداشته بودم اما این کتاب به من کمک کرد تا خودم را همان‌طور که هستم بپذیرم. بپذیرم که نقاط ضعف و قدرتی دارم و همین موضوع بسیار در آرامش من مؤثر بود طوری که حالا بیشتر از زندگی و کسی که هستم لذت می‌برم.

من این کتاب را در اپلیکیشن "طاقچه" که پیش از این نیز آن را معرفی کرده بودم، خواندم اما مدتی پیش مشکلی برای این اپ به وجود آمد و تمام یادداشت‌ها و علامت‌گذاری‌هایم از بین رفت و باید بگویم "طاقچه" در کنار همه مزایایی که پیش از این عنوان کردم این نقص را نیز داراست و من از این پس علاوه بر علامت‌گذاری، موارد مهم را درجایی دیگر هم ذخیره خواهم کرد.

کتاب "موهبت کامل نبودن" توسط نشر صابرین به فارسی ترجمه‌شده است که می‌توانید نسخه فیزیکی آن را از سایت انتشارات صابرین و نسخه مجازی آن را از "طاقچه" تهیه کنید.

من در مسیر مطالعاتم راجع به کمال طلبی نکات ارزشمندی یافتم که کمک کرد تا نسبت به توانایی‌هایم واقع‌بین باشم، به مسائل به صورت صفر و یک نگاه نکنم و اگر بخشی از کارهایم انجام نشد این به آن معنا نیست که باید بقیه کار را رها کنم.

 

از کجا بدانیم که کمال طلب هستیم؟

 

اگر نشانه‌های زیر را در خود می‌بینید شما احتمالاً کمال طلب هستید:

  1. کاری را انجام نمی‌دهید مگر اینکه مطمئن شوید که آن را به نحو احسن انجام خواهید داد.
  2. نتیجه کار برایتان مهم‌تر از روند آن است.
  3. اگر نتیجه کاری که انجام داده‌اید مطابق استانداردهایتان نیست آن را انجام‌نشده‌ به‌حساب می‌آورید.
  4. با اینکه می‌دانید توان انجام کاری را ندارید (از لحاظ زمانی و ....) باز هم در انجام آن پافشاری می‌کنید.

مثلاً برنامه‌ریزی می‌کنید که روزانه 100 صفحه کتاب بخوانید اما می‌دانید که  شرایط زندگی‌تان طوری نیست که بتوانید روزانه این مقدار مطالعه کنید ولی باز به این روند ادامه می‌دهید.

 

علت کمال طلبی چیست؟

  1. ترس از شکست

یکی از دلایل مهم در افراد کمال طلب ( و حتی خود من) ترس از شکست است. ما طوری بزرگ‌شده‌ایم که همیشه برای نمره خوب تشویق شده‌ایم و برای نمره بد تنبیه. همین موضوع ما را به افرادی تبدیل کرده که شکست را بد و منفی می‌دانیم و از آن فراری هستیم. اما خوب اگر می‌خواهیم هرگز شکست نخوریم بهتر است اصلاً کاری نکنیم.

 

  1. اضطراب از حرف و نظر دیگران

گاهی از ترس قضاوت منفی دیگران و برچسب خوردن از جانب افراد مختلف حاضر  به شروع کاری نمی‌شویم. که البته برای جلوگیری از این حالت می‌توانید راجع به تصمیم خود با دیگران صحبت نکنید.

 

         کمال طلبی چه عوارضی دارد؟

  • کمال طلبی اغلب منجر به اهمال‌کاری می‌شود. هنگامی‌که منتظر هستیم تا بهترین شرایط برای انجام کاری که در نظر داریم پیش بیاید درواقع کار را به تأخیر می‌اندازیم تا جایی که گاه از انجام آن منصرف می‌شویم. (مثل مثال بالا راجع به خواندن زبان انگلیسی)
  • کمال طلبی همچنین باعث می‌شود وقت و زمان از دست برود. وقتی ایده‌ای داریم اما به دلیل کمال طلبی اجرای آن را به تأخیر می‌اندازیم ممکن است بعد از چند مدت متوجه شویم آن ایده توسط فرد دیگری اجراشده و عملاً ایده دست دوم شده است.
  • کمال طلبی بر روی جسم و روح تأثیر منفی دارد. باعث استرس و اضطراب می‌شود. گاه نیز به دلیل اینکه می‌خواهیم بهترین نتیجه ممکن را در کاری به دست آوریم از پرداختن به جنبه‌های دیگر زندگی غافل می‌شویم.

 

چالشی که من در ماه شهریور برای خودم تعیین کرده‌ام این است : کمال طلب نباش.

هرروز رأس ساعت 10 صبح ریمایندر گوشی به من یادآوری می‌کند که کمال طلب نباشم و تا به امروز کارهایی که در این راستا انجام داده‌ام موارد زیر هستند:

  1. اگر در اواسط مسیر یادم آمد که کمربند نبسته‌ام، همان موقع کمربندم را ببندم.
  2. اگر ظرفی کثیف بود در صورت امکان همان لحظه آن را بشویم (قانون: اگر کاری کمتر از 2 دقیقه زمان می‌برد همین حالا آن را انجام بده)
  3. اگر حتی وقت و حوصله مسواک زدن ندارم لااقل از نخ دندان استفاده کنم نه اینکه به بهانه خسته بودن کلاً آن را انجام ندهم.
  4. اگر دو روز در هفته موفق به ورزش کردن نشده‌ام روز سوم آن را انجام دهم و کار را به شنبه معروف ! موکول نکنم.
  5. اگر 5 دقیقه وقت دارم همان 5 دقیقه را به یادگیری یک لغت یا خواندن چند صفحه کتاب اختصاص دهم.
  6. اگر قصد انجام کاری را دارم منتظر شنبه نباشم!

 

ویدیو تد هفته

 

ویدیو تدی که این هفته معرفی خواهیم کردم از "برنه براون" نویسنده کتاب "موهبت کامل نبودن" است که جزو معروف‌ترین ویدیوهای تد نیز می‌باشد.

او در ویدیو The Power of Vulnerability یا "قدرت آسیب‌پذیری"راجع به  شرم صحبت می‌کند که زیربنای آن این است که "من به‌اندازه کافی خوب نیستم" . درواقع ما وقتی خود را شایسته چیزی بدانیم آن را دریافت خواهیم کرد. بیش از این راجع به این ویدیو صحبت نمی‌کنم و پیشنهاد می‌کنم خودتان آن را تماشا کنید.

 

فیلم هفته

فیلمی که این هفته معرفی خواهیم کرد راجع به داستان زندگی خواننده‌ی اصلی گروه معروف و افسانه‌ای "کوئین(queenیعنی "فردی مرکوری" و کنسرت مشهور آن‌هاست. فیلم Bohemian Rhapsody محصول سال 2018 است . فیلمی خوش‌ساخت و جذاب که لحظه‌ای شما را غمگین می‌کند و لحظه‌ای دیگر شما را سر شوق می‌آورد. این فیلم  قابلیت این را دارد 2 ساعت شما را سرگرم کند بدون اینکه متوجه گذر زمان شوید. خود من در لحظاتی از فیلم کاملاً احساساتی شدم و اشک‌هایم سرازیر شد.

پیشنهاد من این است که حتی اگر به موسیقی هم علاقه ندارید تماشای این فیلم جذاب را از دست ندهید.

 

پادکست هفته

پادکست این هفته بی‌ارتباط با موضوع فیلم معرفی‌شده نیست. پادکست "آلبوم" کاری از "بردیا برجسته نژاد" که در هر اپیزود آن به بررسی آلبوم یکی از گروه‌های موسیقی می‌پردازد.

شاید با تعریف بالا گمان کنید که این پادکست حتماً تخصصی است و فقط به درد اهل هنر و موسیقی می‌خورد اما اشتباه نکنید حتی منی که رابطه خیلی خوبی با موسیقی ندارم، به محض اینکه اپیزود جدیدی منتشر شود با لذت گوش می‌کنم. چیزی که من را به این پادکست علاقه‌مند کرده نحوه روایت جذاب "بردیا برجسته نژاد"، اطلاعات زیاد او از داستان پشت هر آلبوم و کلاً دنیای موسیقی است.

اتفاقاً اپیزود سوم این پادکست راجع به "گروه کوئین" و یکی از آلبوم‌های این گروه به نام "ما قهرمانیم" است. پیشنهاد می‌کنم بعد از تماشای فیلم (و یا حتی قبل از آن) حتماً این اپیزود را گوش کنید.

من بعد از گوش دادن به این اپیزود علاقه‌مند شدم که فیلم را تماشا کنم و بعد از دیدن فیلم دوباره به این اپیزود گوش کردم و لذت بردم.