آیا ساعت بندی کارها روش کارآمدی است؟
باید بگویم که شاید در کوتاه مدت و برای برخی از افراد جوابگو باشد اما برای همیشه خیر! خود من زمانی که محصل بودم ( به خصوص در سالهای ابتدائی و راهنمایی) از این روش برای برنامه ریزی استفاده می کردم و با وجود اینکه تمام زمانم متعلق به خودم بود بازهم گاهی به برنامه نمی رسیدم و دیگر از انجام بقیه کارهای برنامه منصرف می شدم. به نظرم این برنامه فقط برای یک دانش آموز کنکوری مناسب است البته به شرطی که با عقب ماندن از برنامه دلسرد نشود.  اما برای بقیه این برنامه چندان کارآمد نیست.
 
آیا صرفا نوشتن کارها روی کاغذ و تیک زدن آنها بعد از انجام هرکار کافی است؟
گاهی بله و گاهی خیر! شاید از پاسخ تعجب کنید اما این روش برای برخی کارها جواب میدهد. مثلا خود من روزهایی که به تمیز کردن خانه مشغولم از این روش استفاده میکنم و بعد از انجام هرکار جلوی آن تیک می زنم (مثل اتو کردن لباسها، کشیدن جاروبرقی و ...) اما مواقع دیگر این روش پاسخگو نیست. چرایش را توضیح خواهم داد.
 
آیا ایجاد آلارم (Alarm) یا ریمایندر  (Reminder) را می توان برای انجام همه کارها به کار گرفت؟

راستش شاید بشود اما بعد از چند روز این موضوع شما را کلافه خواهد کرد. فکر کنید هر نیم ساعت یا یک ساعت گوشی شما برای یادآوری انجام کاری به شما زنگ بزند. حتی اگر کلافه نشوید ممکن است آن لحظه به هردلیلی نتوانید آن کار را انجام دهید و مجبور شوید آن را به بعدا موکول کنید اما "این بعدا" خودش دردسرساز است. پس این روش هم برای همه کارها چندان مناسب به نظر نمی رسد، مگر برای کارهایی که دقیقا باید سروقت انجام شود مثل بیدار شدن از خواب، مثل مسواک زدن قبل از خواب  و ... .

 
آیا درست کردن جدول کارهای روزانه و هفتگی و ماهانه همیشه می تواند روش مناسبی باشد؟
بازهم گاهی بله! کارهایی هستند که شما هر روز یا هفته ای یک یا دو بار انجام میدهید و این روتین همیشگی شماست اما زمان آن اغلب مهم نیست مثلا ممکن است یک روز آن کار را ساعت 10 صبح انجام دهید گاهی 4 عصر و فقط انجام آن به شیوه مطلوب اهمیت دارد. مثل این جدول که من ماهیانه آن را پرینت میگیرم و جلوی کارهای انجام شده تیک میزنم.
 
 
حال چاره چیست؟
من روشی را برای خودم به کار گرفته ام که بسیار کارآمد بوده و دوست دارم اینجا به اشتراک بگذارم. برای به کارگیری این روش باید قدم به قدم با مراحل زیر پیش برویم:
1-      همه کارها و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را با ذکر ماه و یا سالی که میخواهیم انجام دهیم در دفتری می نویسیم. (این کارها می تواند شامل اهداف کاری، تحصیلی، ایجاد عادات خوب و ... ) باشد.

2-      جدولی (مانند عکس ) برای کارهای روزانه, هفتگی وماهیانه برای یک ماه تنظیم می کنیم.

3-      کارهایی که باید در زمان مشخصی انجام شوند به صورت آلارم در گوشی ثبت می کنیم .
4-      کارهایی که میخواهیم در کنار کار دیگری انجام دهیم را با فلش در جدول مشخص میکنیم .
مثلا ممکن است برای خواندن سه لغت انگلیسی در روز ترجیح دهید این کار را هنگام نوشیدن قهوه یا چای صبحگاهی انجام دهید تا به صورت عادت دربیاید، یا مطالعه چند صفحه کتاب قبل از خواب، یا نوشیدن آب ولرم بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب و ... .
5-      حالا کارهایی که نیاز به جزئی شدن دارند را در هنگام انجام همان کار می توانیم به صورت عنوان بندی دربیاریم و بعد از انجام هر عنوان را تیک بزنیم.
این روشی که شرح دادم تا الان بهترین روش برای من بوده است. گاه پیش آمده روزهایی که یک یا چند کار را انجام نداده ام و آن را به روز جمعه موکول کرده ام. پس بهتر است یک روز در هفته را خالی بگذارید تا هم استراحت کنید و لذت ببرید هم اگر کارهایی در طول هفته عقب افتاد در آن روز انجام دهید.
 بهتر است برای ایجاد عادات جدید هرماه فقط و فقط یک عادت را انتخاب کنید و انجام دهید تا یکدفعه از انجام یک عالمه کار خسته و دلزده نشوید.
می توانید برای تشویق خودتان آخر هر ماه به ازای انجام کارها در بیشتر روزهای ماه (مثلا 20 روز از 25 روز) یک وسیله مورد علاقه تان را به خودتان هدیه دهید.
و در آخر اینکه قدم های کوچک بردارید و انتظار نداشته باشید یک روزه چندین کار را که تا الان انجام نداده اید به عادت شما تبدیل شود.